Inspirationskväll för en vildare trädgård

En härlig försommarkväll i maj månad bjöd naturskyddsföreningen i Vaggeryd in till en inspirationskväll med temat vildare trädgård. Vi hade lånat en ödetomt i Skillingaryd som låg granne med hembygdsgården, som även hade sina utställningar öppet under kvällen. Den vildvuxna tomten i kvarteret sälgen var perfekt för ändamålet och det enda vi behövde göra var att klippa små gångar som besökarna kunde vandra på. Målsättningen med kvällen var att inspirera och visa på små enkla åtgärder som alla kan göra i sin trädgård för att öka den biologiska mångfalden. Vi gjorde detta genom att skapa ett antal stationer med olika teman längs med slingan på ödetomten. Den första stationen handlade om sand och stenpartier och en mindre sandblotta hade skapats. Till detta hade vi informationskyltar och böcker som handlade om sandgynnade arter. Övriga stationer handlade om slåtteräng, fjärilar, vatten, ostädade områden, träd och buskar. Hasselmusholk, fladdermusholk, igelkottshus och olika bihotell hade placerats ut och det fanns litteratur som besökarna kunde kika i. Tack vare att Hembygdsföreningen skapat en slåtteräng i hembygdsparken så kunde vi lägga den stationen där. Vi utförde även en inventering av slåtterängens växter åt hembygdsföreningen som vi ska följa upp kommande år.

I Vaggeryds kommun arrangeras årligen en dag som kallas Vaggerydssurret där kommunen tillsammans med Remida, ett kreativt återanvändingscenter som jobbar med pedagoger och barn, skapar ett event om biologisk mångfald på torget i någon av kommunens orter. Vi deltog med information om Naturskyddsföreningen på Vaggerydssurret och Remida deltog med en aktivitet riktad mot barn på vildare trädgårdskvällen. Vaggerydssurret ägde rum några dagar innan Vildare trädgårdskvällen och de båda arrangemangen gav draghjälp åt varandra. Förutom de olika stationerna hade vi en artjakt, tipspromenad, holkförsäljning och växtförsäljning. Det blev en väldigt trevlig kväll med ca 60 besökare.

Mattias Bokinge
Vaggerydskretsen