Biologisk mångfald – en överlevnadsfråga

Biologisk mångfald är en förutsättning för allt liv. Det betyder en stor artrikedom i en varierad naturmiljö. Ett fungerande ekosystem ger ökat skydd för skördar, pollinering av växter och mat från haven.

Den biologiska mångfalden bidrar också till ett stabilt klimat.

Jorden utarmas och mångfalden minskar när kemiskabekämpningsmedel och konstgödning används, och monokulturen tar över.

Förstörelsen av livsmiljöer och överexploatering gör att arter försvinner i allt snabbare takt. Detta är något som många av oss redan har uppmärksammat, och som oroar forskarna.

Vi är beroende av friska ekosystem för vår överlevnad. Därför uppmärksammar  Naturskyddsföreningen Den biologiska mångfaldens dag den 22 maj över hela landet.

I höst är det val – Välj naturen!

Naturskyddsföreningen i Vaggeryds kommun